Mokykla modernėja, tačiau ne taip stipriai, kad vaikams taptų tik mokslo oaze – ten nuolatos vyksta dalykai, kurie vienaip ar kitaip traumuoja vaikus, ypač tokius, kurie jau ir šiaip dėl kažko būna likimo nuskriausti. Taigi, nieko keisto, kad ir vaiku psichiatre Kaune kartais savo kabinete turi mažylius, kuriems tenka diagnozuoti ligas ar skirti vaistus, kad šie galėtų atsitiesti. Aišku, pirmesnė stotelė visuomet yra vaikų psichologas, tik vėliau, jeigu tai reikalinga – psichiatras. Kas taip trukdo džiaugtis gyvenimu mokykloje?
Patyčios
Kai kuriems vaikams mokykloje patyrus dideles patyčias, visos traumos gali baigtis liūdnai: ir gilia depresija, ir elgesio sutrikimais, ir nepasitikėjimu savimi, visiška apatija, ar net suicidiniu elgesiu arba mintimis. Tai tikrai rimtos problemos. Taigi, tam, kad patyčios nebūtų tokios nuožmios, gali tekti kalbėtis su vaiku, mokytojais, socialiniais darbuotojais. Patyčios prasideda dėl įvairiausių dalykų: dėl to, kad vaikas kažkuo skiriasi nuo kitų vaikų, yra silpnesnis, arba kaip tik atvirkščiai – jam pavydima. Galios santykiai formuojasi jau vidurinėse mokyklose, tai, kaip tėvai bendrauja šeimoje, vėliau tie patys dalykai vaikuose matosi mokykloje, dėl to gali susikurti įvairiausių situacijų ir dalykų.
Konkurencija moksluose
Pats faktas, kad mokykla yra švietimo įstaiga, tarsi turėtų suponuoti mintį, kad ten visi įgauna žinių, lavinasi, ir viskas tik gerėja. Tačiau dauguma mokyklų tas žinias bando ne suteikti, o sukalti, ir žinių pasirinkimas niekada nėra pasirinktinis, jis yra privalomas. Visi yra laikomi vienodais, ir visi vienodai vertinami. Visiems yra suteikiamas toks pats išsilavinimas, visi verčiami atlikti vienodas užduotis. Tai sukuria konkurenciją ir pačių mokinių galimą nusivylimą savimi, jeigu jiems nepavyksta gauti žinių, arba jiems mokytis yra per sunku. Geriausias draugas galbūt nieko nesimokydamas, iš prigimties būdamas gabesnis, gauna geriausius rezultatus, o štai kitas vaikas turi sėdėti prie knygų, neturėti vaikystės, nežaisti – nuo ryto iki vakaro mokytis – ir vis tiek nepasiekia gerų rezultatų.
Mokytojai su išankstiniais vertinimais
Kai kada tas traumas ir problemas sukurti gali tiesiog patys mokytojai, kuomet jie neteisingai iš anksto vertina žmones. Vaikai gali būti pasmerkti išankstiniam pažeminimui, jų pastangų nuvertinimui ir pan.
Kai bėdos namuose – bėdos ir mokykloje
Socialumo bėdos, draugų neradimas, nepritapimas gali būti ir tiesiog dėl to, kad vaikai turi bėdų namuose. Jeigu šeima netvarkinga, tai vėliau tampa ir kančios priežastimi mokykloje.